Využití dotace Královehradeckého kraje – Etická výchova na školách

12.06.2025

I pro letošní školní rok jsme získali dotaci Královehradeckého kraje – Etická výchova na školách. Na Trojce se děti s etickou výchovou potkávají zejména v třídnických hodinách a 2. stupni systematicky v 8. a 9. ročníku, kdy máme etickou výchovu zařazenou jako povinně volitelný předmět.

Etická výchova představuje důležitou součást celkového rozvoje osobnosti žáků. Vede děti k porozumění základním lidským hodnotám, jako jsou respekt, odpovědnost, spravedlnost, empatie či úcta k druhým. Pomáhá jim orientovat se v mezilidských vztazích, zvládat konflikty nenásilnou cestou a rozvíjet schopnost spolupráce.

V době, kdy děti čelí zvýšenému tlaku sociálních sítí, narůstající anonymitě v komunikaci, je cílené pěstování etického myšlení a zdravého morálního úsudku klíčové. Etická výchova přispívá nejen k dobrému klimatu školy, ale má i preventivní charakter – posiluje duševní odolnost, vede k odpovědnému jednání a snižuje riziko negativních jevů, jako jsou šikana, agresivita či sociální vyloučení. Vede žáky k aktivnímu, citlivému a odpovědnému občanství – k tomu, aby se dokázali rozhodovat nejen rozumem, ale i s ohledem na hodnoty, které činí společnost soudržnou a bezpečnou.

V rámci podpory etické výchovy na naší škole jsme využili získané finanční prostředky
k zakoupení sad edukačních a komunikačních karet, které slouží jako podpůrný materiál pro rozvoj sociálních dovedností, empatie, spolupráce a řešení konfliktů. Karty využíváme především v hodinách etické výchovy a třídnických hodinách napříč ročníky a také při blocích, které ve třídách vede školní metodička prevence.

Nejvíce nám finanční prostředky pomohly v realizaci programů Etických dílen. V několika třídách na 1 stupni proběhly interaktivní bloky zaměřené na témata jako přátelství, pravidla spolužití, odpovědnost či zvládání emocí. Děti byly vedeny k aktivnímu přemýšlení nad svým chováním i chováním druhých, a zároveň si osvojovaly principy respektující komunikace.

Další prostředky byly využity k nákupu materiálu pro realizaci dílčích akcí v rámci projektu Z deváté do první, kdy se žáci devátých tříd stávají patrony dětí tříd prvních. V neposlední řadě se stále snažíme podporovat čtenářství, a proto v rámci ocenění našich žáků např. za práci v parlamentu, za reprezentaci školy, jsme dotaci také využili na nákup knih, kterými se snažíme děti ke čtenářství motivovat.

Díky podpoře z dotace se podařilo:

  • obohatit výuku etické výchovy o praktické, žákovsky vstřícné pomůcky,
  • nabídnout žákům 1. stupně kvalitní program vedený odborníky z praxe,
  • ocenit aktivní žáky způsobem, který je nejen motivující, ale i hodnotově orientovaný.

Projekt přispěl ke zkvalitnění výchovného klimatu školy, podpořil rozvoj měkkých dovedností žáků a podnítil další nápady k systematické práci s etickými tématy napříč školou.

                                                                                   Gabriela Paulusová